Hurula
Ingen Är Kär I år Och Andra Sånger

Vägen till försoning kantas av soliga stråkar

Album / Sony
Utgivning D. 2022.05.13
Ieva Kisieliute

När stråkarna på Se Dig Le kommer igång och följs upp av sång som påminner om Ted Gärdestad, känns det som att komma upp ur en mörk källare och bli bländad av solskenet. Den instinktiva reaktionen är att knipa ihop ögonen och dra sig tillbaka till sin trygga mörka vrå, men om man står ut tillräckligt länge börjar man till slut njuta av ljuset och värmen.

Kanterna har slipats av. Ångesten har bearbetats. Önskan om att andra ”ska ha lika jävla ont som jag” har bytts ut mot mogna insikter som ”sårade människor sårar människor”. Melodierna är poppigare och arrangemangen är mjukare. Skitiga gitarrer har bitvis fått lämna plats åt skira syntslingor. Ändå råder det ingen tvekan om att mannen bakom plattan är samma betongbarn som gav oss Vi Är Människorna Våra Föräldrar Varnade Oss För. Såväl socialt utanförskap som våld i nära relationer gör sig ständigt påminda och löper som en röd tråd genom skivan i likhet med tidigare verk. Tonen är dock inte längre lika desperat utan präglas istället av acceptans och något som börjar likna försoning, vilket tydligast kommer till uttryck i Bara Grannar Hör: ”Jag sårades för länge sen, ville ge igen”.

Hurulas femte fullängdare i eget namn är högst personlig och erbjuder inga vapen för de hopplösa, men förhoppningsvis ett avslut för det egna lidandet. Om Klass var en detaljrik skildring av en trasslig uppväxt och Jehova fortsatte på samma tema, fast med ett större mått av hopp, så känns Ingen Är Kär I År Och Andra Sånger som ett avslutande kapitel i denna inofficiella trilogi. Tiden får utvisa om det här är slutet på en ångestdriven del av karriären eller bara början på ett nytt kapitel.