[Ingenting]: By:larm, Oslo

[Ingenting], By:larm, Oslo

[Ingenting]: By:larm, Oslo

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Innan spelningen i ett tält mitt i Oslo får jag syn på bandet bakom kulisserna. De stångas, kramas, hoppar och hetsar varandra. Det lyser från deras ögon. Sibille rufsar håret. Den ene batteristen kör några Bez-steg. Någon minut senare går Christoffer Sander ut till micken, lugn och harmonisk och öppnar upp med den monotona Blanka blad. Folk står och vrider på sig. Förväntar sig Punkdrömmar eller någon annan speedkula från [Ingenting]s repertoar, men inledningen är på många sätt lysande och det förstår man cirka tre minuter in i låten. Då har den fångat upp och försatt lyssnaren i sitt våld. Då är alla med inklusive jag. Resten av konserten är egentligen bara konstaterande på konstaterande: att [Ingenting] mycket väl kan bli nästa Kent i Norge, att det var längesedan sist jag såg ett band med sådan spelglädje, att Dina händer är fulla av blommor bär på förra årets vackraste textrader och att Christoffer Sander nog mår ganska bra. I alla fall när han får stå på en scen.

Sibille rufsar sitt hår mest hela tiden. Ett tics som kan gå en på nerverna, men å andra sidan, vem har någonsin ifrågasatt Ian Curtis armflaxande?

Dagen innan spelade [Ingenting] på en mindre scen i Oslos mest kända konsertlokal, Rockefeller. Det var mer än fullsatt. Man såg just ingenting. Den här kvällen är det antagligen lika många som hittat hit. Det om något är ett bevis på suget som finns, vilket i sig inte är speciellt förvånande då man får precis det man önskar och förväntar sig. Den här kvällen är [Ingenting] precis det du vill att de ska vara. Man kan bli förälskad för mindre.