Mika: Annexet, Stockholm

Mika, Annexet, Stockholm

Mika: Annexet, Stockholm

Recenserad av Johan Lothsson | GAFFA

Säga vad man vill om Mika, men energi har han. Glad sådan. Det enda jag förväntade mig av den här konserten var att den skulle vara färgglad, och det var den. Både sett till ljusen, backdropen med fantastiskt kreativa animeringar, bandets kläder, och så musiken.

När Mika äntligen drar igång efter ett ganska så tappert försök till att vara förband av svenska artisten Ola Joyce kommer jag på mig själv med att le. Konserten smäller igång med världens kraft och senaste singeln "Rain". Efter det kommer en omtyckt hit, "Big Girl (You Are Beautiful)" som får publiken att brista ut i allsång (här blåses också ett gigantiskt kvinnoben upp som täcker nästan hela scenen!). Snacka om sångglädje och Mika och hans bands spelglädje smittar av sig. Under "Blame It On The Girls" delar Mika upp publiken i två delar och får alla att sjunga för full hals.

Det är, om man är ganska långt bak, lite svårt att se vad som händer på scenen i Annexet. Den som inte är så lång (läs: jag) önskade att scenen var mer upphöjd än den är. Mika har på sig den ena märkliga kreationen efter den andra (hög hatt, frack, rock med självlysande fjädrar, ett silverglittrigt paraply) och det är lite svårt att se. Lokalen i övrigt är lagom stor för Mika. Det är inte proppfullt men desto bättre stämning från en väldigt hängiven publik.

Ett ganska långt parti i denna en och en halv timme långa konsert gör att jag tappar intresset lite och blir trött på falsettsången. Det syns även på publiken som inte riktigt orkar. Men när jättehiten "Love Today" spelas får alla plötsligt ny energi (även bandet) och man rycks med. Och så "We Are Golden" såklart, som dränker publiken i guldkonfetti.

Avslutningsvis sjunger Mika sin genombrottshit "Grace Kelly", som en fin avrundning på en kärleksfull och färgglad men ojämn konsert. Man rycks med för stunden av Mika och alla hans upptåg, men han är inte en artist med vidare djup.