The National
High Violet

The National: High Violet

Album / 4AD
Utgivning D. 2010.05.11
Mathias Skeppstedt

Då var det äntligen dags för ett av årets mest spännande skivsläpp. The National är ett band som inte lämnar något åt slumpen och man vet alltid att det kommer att vara speciellt. Och Brooklynbandet har återigen gjort det oväntade, istället för en fortsättning på Boxer eller en återgång till Alligator har de skapat något helt nytt och fräscht.

High Violet har en helt egen ljudbild och är både tillgänglig, svart och svår. Medans Boxer var en ganska återhållsam platta så släpper The National loss lite mer den här gången. Trummorna är mer framträdande och drivande, gitarrerna lite stökigare och musiken är överlag lite mer intressant och experimentell. Musiken finns där inte direkt för att spela en melodi eller svänga utan mer som en avancerad kuliss till Matt Berningers texter och sångmelodier. Det passar Matts djupa mumlande sång perfekt, ibland släpper de till och med loss tillräckligt för att skapa små rockande mini-cresendos.

Anyone's ghost är en basgång och en trampande trumtakt med en enkel melodi från Matt som simmar och voltar över alltihopa med en simpel plockande gitarr. Afraid of everyone är det närmaste The National kommer att komma Coldplays arenarock med underbara körer och excentriska gitarrslingor och ändå är det tillräckligt långt ifrån för att lämna caffe latte-publiken utanför och inte sälja ut stadiums.

Frågan är bara vart The National skall gå efter det här, det känns som att dom på de tre senaste plattorna har tagit sin melankoliska och egensinniga rock så långt de kan.