Band Of Horses
Infinite Arms

Band Of Horses: Infinite Arms

CD / Columbia
Utgivning D. 2010.05.19
Fredrik Thorén

För nästan tre år sedan postade en musikblogg en video med Band Of Horses låt Funeral, använd i reklam för en biltillverkare. "WTF? I don't know how I feel about companies corrupting the music I listen to!". Avsändaren BOH kommenterade: "Why don't you pay us $25,000 so we can make our next studio album you self-righteous jackass?". Det skulle inte förvåna mig om det var bandet själva som svarade i inlägget. Band of Horses tidigare släpp var under den lilla, men gud så viktiga, etiketten Sub Pop. När de nu är aktuella igen är det under flaggan Columbia, ett underbolag till Sony Music.

Det brukar ju heta att bra popmusik skapas av ett motstånd. Det ska vara jävligt plågsamt att spela in. Det ska vara jävligt plågsamt att lyssna.

Tredje albumet Infinite Arms är helt enkelt för välpolerat, omarbetat och skiner lite för mycket, på platser där solen per definition inte ska skina när det handlar om Band Of Horses. Alla gitarrmelodier sitter exakt där de ska. Men där det tidigare fanns låtar som No One's Gonna Love You, som kunde stanna alla klockor i världen om personen du älskar bara kunde känna likadant, finns istället Ett Stort Bredbent Rockband. Det här är första skivan där alla medlemmar är med i låtskrivandet, och den tidigare producenten Phil Ek medverkar i en fjärdedel av låtarna. Men med titelspåret Infinite Arms och For Annabelle visar Ben Bridwell att han inte fullständigt kunde lämna alla plågsamma orsaker till att vi förvarar Band Of Horses på en speciell plats bland västernfilmer där paret rider mot solnedgången tillsammans.