Four Tet: Andromeda, Arvikafestivalen

Four Tet, Andromeda, Arvikafestivalen

Four Tet: Andromeda, Arvikafestivalen

Recenserad av Johannes Ådén Bygdell | GAFFA

När Kieran Hebden, alias Four Tet, går upp på scen i de värmländska skogarna märks inget av den nästintill legendariska status som britten har uppnått i vissa dansmusikkretsar. Istället för den genretypiska spejsade outfiten och sinnesutvidgande videoprojektioner uppträder Hebden i gul trådig t-shirt, intetsägande jeans och med inget annat än två datorer och en satans massa reglage som enda vänner. Hej hej, vanlig kille.

Just känslan av vi framför oss har en kille som lika gärna hade kunnat vara vår tråkiga granne är ett glädjeämne konserten igenom, från inledande "Angel Echoes" till det avslutande ambienta ljudlanskapet. Att Hebden är världsberömd beror på lyckliga omständigheter. Vi betraktare är inte där som publik, vi är bara en skara människor som råkar passera Hebdens privata vardagsrumssession. Inte så att han är otacksam – tvärtom visar Hebden flera gånger sin täta tandrad – men känslan är att Hebden i första hand gör musik för sig själv, för att han älskar det. Kommersiella försäljningsplaner finns inte i hans värld. Gott så.

Hursomhelst är det en svindlande resa som vi betraktar. Postmodernt upphackade ljud upprepas, förstörs, byggs upp, raseras igen; nästintill enervenande långa uppbyggnader när ljudfragment läggs på ljudfragment; extasen när bastrumman till slut kommer in: att det kan vara så enkelt!

Jag brukar värja mig mot att genreklassificera musik som IDM, intelligent dansmusik. Det antyder att annan dansmusik i grunden är fördummande, en inte helt önskvärd effekt. När Four Tet skapar ljudkost finns det dock inga andra valmöjligheter, Damer och herrar, välkomna till den intelligenta dansmusikens värld.