Interpol
Interpol

Interpol: Interpol

Album / Coop
Utgivning D. 2010.09.06
Daniel Horn

Jag får en känsla av att tanken med Interpols nya, självbetitlade album är att återvända till de tidigare så mörka, trånga korridorerna som bandet härjade i under debutalbumet Turn On The Bright Lights, där de utan tvekan trivs, hör hemma och bör stanna.

Tack och lov visar det sig att de två sedan tidigare släppta spåren Lights och Barricade inte tillhör albumets starkare kort, vilket är en befrielse av farhågor. Tillsammans med briljanta Summer Well skulle den, inledningsvis, helt gitarrbefriande pärlan Try It On utan tvekan göra sig bra på ett kommande best of-album. Där den sistnämnde inte liknar något som Interpol tidigare har producerat, vilket känns både uppfriskande och efterlängtat. Och när den sedan övergår till efterkommande, kolsvarta All Of The Ways och den avslutande, orkesterlika The Undoing kan man inte låta bli att sluta andas i det kalla mörkret för ett par minuter. En iskall uppvisning i träffsäkerhet och mellangärdespunktering.

Trots briljanta höjdpunkter känns det emellertid som att Paul Banks röst aldrig tidigare har framträtt så trött och ansträngd, och Interpol saknar numera ett musikaliskt avancemang som i sin tur äter upp mitt engagemang alldeles för skyndsamt. Det bör erkännas att Interpol slåss mot ett tjog av bandets tidigare mästerliga spår, men den avgörande tyngden och pondusen finns inte riktigt längre kvar för att gå vinnande ur striden mot det förgångna, eller för den delen inleda en ny epok. Trots att Interpol inledningsvis sår många förhoppningar skördar det i slutänden inte tillräckligt för ett potentiellt ännu högre betyg.