The Morning Benders: Debaser Medis, Stockholm

The Morning Benders, Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Det har pratats i positiva ordalag om The Morning Benders sedan debuten "Talking Through Tin Cans". Upphaussade av Pitchfork, prisbelönta för årets skiva 2008 av Itunes och kontrakt med Rough Trade. I år kom uppföljaren "Big Echo", där mustiga gitarrer och raka melodier byttes mot 60-talsskimrande låtar med surfbrädor under armen.

Utseendemässigt är The Morning Benders inget annat än fyra välkammade, fullskaliga nördar. Lustigt nog låter de inte alls som de ser ut. Inledande "Stitches" inrymmer tunga rytmer och eskalerar till ett suggestivt mästerverk indränkt i gitarrmattor. På samma sätt går det vidare. "Promises" är minst lika rytmiskt eggande, och Julian Harmons intensiva pukslag lever i symbios med Timothy Ors framträdande och aggressiva bas.

Frontmannen Chris Chu är den naturliga fokuspunkten. Medan de andra tre intar shoegazeposition och stundom kontrollerar sina skoknutar är Chris Chu tillmötesgående och välvillig, snudd på en svärmorsdröm. Med undantaget "Boarded doors" spelar The Morning Benders bara låtar från senaste skivan, men det är först i sista låten "Excuses" som 50- och 60-talet tittar fram på allvar. Efter en haltande inledning hoppar Chu ner i publiken och ordnar allsång. Väl uppe på scenen igen förvandlas avslutningsnumret från sommardrömmande retrotrallsång till en modern uppslukande gitarrgyttja. Morning Benders samplar sina egna röster i en loop och försvinner sedan i ett mäktigt ljudlandskap. En värdig avslutning på en smått lysande fredagskväll. Att Fleetwood Mac-covern "Dreams", som blir extranummer, är mer trevlig än bra känns bara som en parentes.