x
The Concretes: Stadsteaterns foajébar, Göteborg

The Concretes, Stadsteaterns foajébar, Göteborg

The Concretes: Stadsteaterns foajébar, Göteborg

Recenserad av Johannes Ådén Bygdell | GAFFA

I och med trendbrottet på Concretes senaste skiva WYWH, där den tidigare mespopen har bytts ut mot mestadels sval, eftertänksam disco, blir spelningen i Göteborgs bästa konsertlokal en intressant studie i intersektioner, friktioner och något som skulle kunna kallas elegans.

För visst är det elegans som gör att Concretes så väl passar in i de fina teatersalongerna där den väl tilltagna takhöjden är ett mål i sig. Det är Molière, Jelinek och Milberg sida vid sida, som ett bevis för fin- och popkulturens slutliga, fullständiga sammansmältning. Att i det här sammanhanget tala i termer av popkonsert blir närmast ett pejorativ; vi bevittnar snarare en episk, men ändå öm, kultursymbios. Ibland får jag känslan av att det är själva sammankomsten – och inte det som händer på den upphöjda scenen – som är kvällens huvudsak.

Tillsammans skapar vi, några hundra personer, en miljö där ingenting annat än nuet vågar bekymra oss. Vi gör det till tonerna av ett band som har gått den långa vägen för att kunna förfina sitt uttryck. Popen och discon visar sig lyckligtvis inte vara varandras antiteser utan snarare direkt beroende av varandra – utan det ena inte det andra. Och när Lisa Milberg föreslår att vi borde stanna i sängen hela dagen förstår jag att Concretes är något av det finaste vi har.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA