jj
Kills

jj: Kills

Download / Sincerely Yours
Utgivning D. 2010.12.24
Özgür Kurtoğlu

Det är inte enkelt att skapa ett solitt mixtape, som både håller lika hög kvalité som "ett riktigt album" och visar var artisten i fråga befinner sig kreativt för tillfället på ett sammanhängande sätt. Ofta blir det att en "det var ett gott försök i alla fall"-känsla ligger över projektet som helhet för att alldeles för mycket pressats in på alldeles för lite plats. Givetvis finns det guldkorn, framför allt inom hiphop, men det så hiphop-inspirerade Kills av jj är inte ett av dem.

Elin Kastlander och Joakim Benon gör egentligen ingenting överdrivet annorlunda på Kills. Referenserna är fortfarande många, både i musik och text, till alla artister som jj vanligtvis refererar till men finessen är som bortblåst. "Hang With Me" och flera färska Kanye West-låtar totalslaktas av autotune medan samplingar av "Empire State of Mind" och "Paper Planes" faller planlöst. Även de kapade låttexterna är väldigt klumpigt och klantigt framförda och produktionen, musiken, sabbas i varje låt helt av alla felaktiga beslut som tagits när duon säkerligen inte varit vid sina sinnes fulla bruk.

Den tidigare så magiska "Let Them" har gjorts om till en skrattretande dålig och betydligt slafsigare "Kill Them" och ju längre Kills spelas desto starkare blir känslan av att jj bara ser detta mixtape som ett skämt. Det är egentligen bara i "Pressure Is A Privilege", där Elin Kastlander håller sig i bakgrunden och sjunger som en gäst till Dr. Dre och Jay-Z, någonting riktigt bra går att hitta. Annars är Kills en ovärdig fortsättning efter jj n°3, ett maraton av små idéer som borde stannat på idéstadiet men fått växa till någonting obegripligt smaklöst, tråkigt och smått irriterande.