Khoma: Debaser Medis, Stockholm

Khoma, Debaser Medis, Stockholm

Khoma: Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Andreas Fällman | GAFFA

Jag är född och uppvuxen i Umeå. Säg en adress, vilken som helst, och sannolikheten är stor att jag minns vad för färg det är på husknutarna. När Umeås famösa hardcorescen drog sina sista skälvande andetag i slutet av 90-talet, ja då satt jag, anemisk och finnig, sörjandes vid dess dödsbädd. Det är alltså med stor risk för jäv som jag skriver följande rader om Umeåbaserade Khomas spelning på Debaser Medis. Men å andra sidan, objektiv journalistik är ju ändå bara en myt.

Senast jag såg Khoma var i april förra året på Debaser Slussen och spelningen mynnade ut i en outsinlig ström av irriterad mundiarré över lokalens undermåliga akustik. När jag sedermera nåddes av nyheten att Khoma skulle lira i Debaser Medis betydligt trumhinnevänligare lokaler drog smilbanden sig omgående uppåt. Och när Khoma slutligen stod på scen blev mitt leende så pass brett att överdelen av huvudet riskerade att trilla av.

Jämtes inövade poser känns igen sedan tidigare, det tuggande mellansnacket känns... tuggande och de övriga bandmedlemmarna spelar som om kvällens enda agenda är att ta ihjäl sina instrument snabbast möjligt. Antingen väljer man att svälja detta bandets "emo"-brygd eller så slår man bakut som redaktör Daniel Magnusson gjorde vid deras spelning på Peace & Love i somras:

"Jan Jämte slänger sig runt mest hela tiden, gör ingen besviken. Nerverna är liksom utanpå, men vad spelar det för roll när musiken i bästa fall får emoklockan att säga 1995."

Den anemiske och finnige Andreas bubblar upp från ytan. Det här är bra. Det måste det vara. Varför skulle jag annars känna mig helt överkörd av "A final storm" och fullkomlig begeistrad av "Like coming home"? Särskilt nu när det låter så bra?

Är jag för partisk? Skulle det här vara lika bra om de var från, ja, Göteborg?

När de avslutar med extranumret "Hyenas" faller allt på plats och jag vet en fundamental sanning: Jag och herr Magnusson behöver ta ett långt, långt snack.