The Radio Dept.
Passive Aggressive

The Radio Dept.: Passive Aggressive

Album / Labrador
Utgivning D. 2011.01.26
David Winsnes

Det har väl inte gått någon förbi att stämningen mellan The Radio Dept. och deras skivbolag Labrador stundtals är tämligen spänd. I pressmeddelandet som skickats ut i samband med denna samlingsrelease räknar skivbolagsägaren Johan Angergård upp flera turbulenta exempel, för att sedan vända det till det positiva. Kompromisslösheten och oberoendet. Därför kan man bara spekulera i om Passive Aggressive är ett steg i ledet mot att blir fria från sitt kontrakt, eller om trion faktiskt vill släppa detta.

Missförstå mig inte. Passive Aggressive är fantastisk musik, i ordets sanna bemärkelse. 28 låtar, uppdelade på två skivor där den första presenterar bandets energiknippen till singlar och CD 2 behandlar de lite mer nedtonade b-sidorna. Det är ett testamente över karriärens åtta första år, en nostalgisk tripp som på båda plattorna börjar i rostig shoegazeromantik vilket så småningom utmynnar i dubliknande indiepop. En resa som musikaliskt börjar i gråa industriområden och som – temporärt – når sitt slut vid solbestänkta balearicstränder. Ett stycke svensk musikhistoria som både kommer hitta nya lyssnare och bjuda de inte helt invigda fansen på känslopiller de ännu inte hittat i sina nedladdningsmappar.

Men det är också ett slag i ansiktet på oss som länge väntat på en kollektion av rariteter. Passive Aggressive är en samling som inte verkar ha en uttalad målgrupp. The Radio Dept. har ett antal outgivna låtar och ytterligare några b-sidor de skulle kunna bjuda på; som förtjänar att nå allmänhetens ljus. Mycket av det här känns därför onödigt.