Iron & Wine: Debaser Medis, Stockholm

Iron & Wine, Debaser Medis, Stockholm

Iron & Wine: Debaser Medis, Stockholm

Under minst en halvtimme av det första besöket från Iron & Wine i Sverige på sisådär 3-4 år står åtta personer på Debaser Medis scen, utrustade med flöjt och banjo och mandolin och saxofon. Instrumenten är noggrant utvalda för att utsmycka den klassiska singer/songwriter-grunden som det som idag är bandet Iron & Wine alltid utgått ifrån. Med bandet blir "My Lady's House" nästan en pop/r&b-crossover hit, "Summer in Savannah" farligt men härligt funkig och "Free Until They Cut Me Down" gränsar långt förbi det lugna, behagliga och blir istället gränslöst psykedelisk.

Men Iron & Wine är inte, trots att bandet är ytterst begåvat och väloljat och verkar vilja vara ett rockband, något annat än Sam Beam och behöver inte mer än hans röst och gitarr. Det är hans skeva scennärvaro, hans egenhet och stensäkra och lugnande röst, hans historier som gör Iron & Wine unikt och fruktansvärt vackert. Bara det faktum att Sam Beam är så skojfrisk, så bekväm och så långt ifrån den överseriösa människa som logiskt sätt borde vara bakom alla omöjligt vackra texter om liv och död, som berör Jesus och Bibeln på så många sätt, lyfter konserten något enormt.

När Sam Beam börjar konserten med att nervöst skoja och akustiskt spela "Walking Far From Home" lyser hela publiken upp. När han kostymklädd och skäggig som få ler med hela ansiktet skojar om att han inte vet vad gitarristen till höger heter och att han därför ger honom ett nytt namn till varje spelning skrattar ett fullsatt Debaser Medis. Och när han till slut visar exakt varför hans skötebarn Iron & Wine är ett vackert, magiskt band, när han kommer ut för att avsluta kvällen med fenomenala "Trapeze Swinger", får han alla redan frälsta av hans musik att tyst gråta av lycka.