El Guincho: Debaser Medis, Stockholm

El Guincho, Debaser Medis, Stockholm

El Guincho: Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Trots att El Guincho bygger sin musik på envetet korta samplingar fastnar han aldrig med sina toner. Musiken upprepar sig till bristningsgränsen, men det blir aldrig tröttsamt, eftersom karaktären och känslan sakta förändras.

Pablo Díaz-Reixas, uppväxt på Kanarieöarna, står på Debasers scen och flankeras av en gitarrist och en basist som stillsamt guppar på varsin sida. Samtidigt står han själv böjd över sina tekniska attiraljer – vrider, slår och trycker. Han befinner sig långt in i sitt verk.

Inte sällan nämns El Guincho i samma andetag som Panda Bear. Men även om artisterna på många sätt liknar varandra, är det här ganska långt ifrån vad jag såg Animal Collective-pandan göra på Way out west i somras. Istället för att experimentera med underfundiga oljud, försöker El Guincho skapa en rytmisk afrobeat-, soca- och tropicáliafest. Om det nu ens finns ett passande namn.

Trots det blir relationen mellan publiken och El Guincho länge något stel. För på scenen finns inte så mycket att se, mer än två guppande gitarrister och en krullhårig spanjor som ihärdigt slår på digitala trummor. Publiken vet inte riktigt vad de ska göra. Titta, lyssna eller dansa?

Men någonstans vid "Palmitos park", i mitten av showen, börjar allt falla på sin plats. Mindre fokus hamnar på bandets utseende, och mer på låtarna. Och det är precis vad El Guincho vill. När extranumren sätter igång med "Cuando maravilla fui" och publiken frenetiskt dansar på varandras axlar har så föreställningen nått sin kulmen. En exotisk folkfest byggd av såväl frenetiska samplingar som mäktiga beats. Och El Guincho har lyckats med det som många andra artister i samma genre sällan klarar av: att få publiken att uppfatta musiken på rätt sätt, trots att vi är ganska få som förstår spanskan som uttalas på scenen. Men så handlar ju El Guincho knappast alls om texterna – utan om känslan.