Sleep Party People: Stratos, by:Larm, Oslo

Sleep Party People, Stratos, by:Larm, Oslo

Recenserad av Andreas Bäckman | GAFFA

Tolv våningar upp och många mödosamma trappor senare möts jag av en slags penthousevåning med panoramautsikt som kallas Stratos. På scen står fem män iklädda becksvarta hoodies, tajta jeans och kaninmasker. En klonad obehaglig Donnie Darko-varelse om du så vill. Sångaren sitter stillsamt vid en syntorgel och sjunger som Granddaddys Jason Lytle på låten "Jed the Humanoid" fast med ett märkligt kusligt minimalfilter på rösten. Det går mestadels över huvud taget inte att urskilja ett ord. Precis som det ska vara, med andra ord. Resten är inte alltid så stillsamt för av och till exploderar den mörka orkestern i svulstiga syntmattor, shoegaze-mangel a'la M83 och massiva postrocksgitarrer som för tankarna till de bästa stunderna med Explosions in the Sky.

Det är sannerligen svårt att inte älska danska Sleep Party People, och det råder ingen tvekan om att den snart överjävligt tröttsamma hipsterscenen behöver ett band som dem. För där vissa massakrerar Slowdive-och Cocteau Twins-referenser till oigenkännlighet gör Sleep Party People något annat och blandar skoningslöst men respektfullt ovanstående element och resultatet är många gånger klockrent. Det finns onekligen svagheter också, som att det konstanta filtret på rösten blir lite tröttsamt efter fem låtar, eller att bandet inte riktigt tar vara på de smått fantastiska ljudförhållandena som råder på takvåningen. Men det är bagateller egentligen, för när Sleep Party People fäster blicken på skorna och manglar gitarr så är det helt enkelt jävligt bra.