Lukestar: Sentrum Scene, by:Larm, Oslo

Lukestar, Sentrum Scene, by:Larm, Oslo

Lukestar: Sentrum Scene, by:Larm, Oslo

Recenserad av Jonas Appelqvist | GAFFA

Det är ett övervägande hjärtligt intryck som präglar Sentrums Scenes avslutningsgig på by:Larms torsdag när Lukestar återvänder till den norska huvudstadens livescener. Även denna kvartett fokuserar på låtar från kommande skivan, Taiga, och inte mig emot. För att vara ett band som spelar på en atmosfärisk ljudbild och som redan på 2008 års Lake Toba hittade rätta nerven är det med stor lättnad och glädje jag konstaterar att man tagit ännu ett steg i rätt riktning.

I Truls Heggero har bandet en likaledes avig som helt självklar frontfigur. Med en sångröst som mestadels rör sig i de övre regionerna – mannen har verkligen en helt fantastisk falsett – bär han bandet och låtarna framåt på sina axlar och det är inte så konstigt att bandet har en uppåtgående popularitetskurva. Man spelar på allas strängar med dels rättframma popstänkare (White Shade från Lake Toba och första singeln ut från nämnda kommande skiva Flying Canoes), dels något introverta låtar som lyckas kännas extroverta där den omedelbara hitkänslan är underliggande. Det är också däri jag hittar ett minus, att det ibland känns ofokuserat och att man tar den svåra musikaliska vägen. Det är en onödig väg att gå.

Danska GAFFA-kollegorna, som också var på plats, hade svårt att förbise det faktum att influenserna från Mew var märkbara. Och visst, så är det ju, men det gör giget icke desto mindre sämre. Lukestar har skalat av de mest uppenbara danskvibbarna och opererar numera i en egen sfär. Det är antagligen därför norrmännen tagit dem till sitt hjärta.