The Concretes: Blå: by:Larm, Oslo

The Concretes, Blå: by:Larm, Oslo

The Concretes: Blå: by:Larm, Oslo

Recenserad av Andreas Bäckman | GAFFA

The Concretes är ett band som har förändrats genom åren. Något som till en början var en multimannaorkester med allskön uppsättning instrument måste nu betraktas som ett klassiskt indiepopband med tillhörande sättning. Lisa Milberg har som bekant tagit över sången efter att Victoria Bergsman lämnade bandet mitt under en USA-turné för några år sedan, och hon förvaltar ändå efterträdandet väl. Just denna kväll har hon dock lite otur med ett par saker. The Concretes har nämligen placerats på det lilla spelstället Blå i Oslo, där ljudförhållandena är allt annat än optimala. Där många av Oslos klubbar och konsertlokaler imponerar med god akustik är det snarast motsatt förhållande här och ljudet tycks många gånger fastna i de kala cementväggarna.

Under inledande "Good Evening" blir detta redan tydligt, då den långsamt malande bakgrundsbeaten liksom aldrig får den pondus som den behöver. Och när Milbergs sång träder fram gör den det ofta i ett slags dovt mörker, som om det hela tog plats i ett litet pojkrum och inte i en klubblokal. Tur är väl då att Concretes har så vansinnigt klistriga melodier att man fastnar ändå. Allra bäst är antagligen senaste singeln "All Day" som åtminstone nästan bjuder upp till dans med sin löjligt älskvärda refräng. Som näst sista låt försöker de sig på bandets gamla slagdänga "You can't hurry love" och det blir i ärlighetens namn smärtsamt uppenbart att man bör lämna den här gamla låten bakom sig. För känslan av att den och de gamla låtarna trots allt gjorde sig bäst i Bergsmans regi blir väldigt tydlig med Milbergs mycket mer långsamma och svävande stämma. Publikresponsen uteblir i stort sett helt och hållet, och man lämnas med en bitter känsla i munnen när bandet lite uppgivet lämnar scen. För The Concretes är egentligen bättre än så här, det vet jag.