120 Days: Nokiatältet: by:Larm, Oslo

120 Days, Nokiatältet: by:Larm, Oslo

120 Days: Nokiatältet: by:Larm, Oslo

Recenserad av Andreas Bäckman | GAFFA

Det känns som att 120 Days fortfarande lever på den där hyllade debutskivan från 2006. För även om det har ryktats att bandet är på gång med nytt så ser jag inledningsvis ingen specifik anledning till att bandet spelar denna natt på festivalens största tältscen. Mer än att den där gamla skivan är ganska bra och att norskarna verkar helt orimligt stolt över just 120 Days då förstås. Tänk om vi i Sverige hade varit lika stolta över Silverbullit och deras mästerverk "Arclight". För det är ungefär så norska 120 Days låter många gånger, fast inte riktigt lika bra då såklart. Massiv elektronisk rock med tonvis med utdragna tunga baspartier får bokstavligen tältet och marken att vibrera, nästan synbart. Det är faktiskt så förbannat hög ljudnivå att jag hinner tänka att det här är inte alls särskilt bra för mitt högra mellanöra som dessvärre lider av Tensor tympani syndrom. Det är något jag dock snabbt väljer att ignorera eller glömma och står väl istället snarast med öppen mun och fascineras av hur bra det låter. Och plötsligt är de inte alls särskilt konstigt varför just 120 Days står på en scen i Oslo utan att egentligen vara aktuella.

Bandets alla elektroniska reglage måste stå i botten och hela den något ölstinna publiken tycks vara mer än väl tillfreds med detta faktum. Men spelningen är på tok för kort. En halvtimmes speltid räcker inte för ett band som tycker om att mangla fram låtar som nio minuter långa eposet "Come Out, Come Down, Fade Out, Be Gone" och plötsligt, när de just kommit igång, så är spelningen över. Man lämnar det överbefolkade tältet med en känsla av mersmak, men också lite besvikelse. För jag hade verkligen velat se hela den potential som jag vet att bandet har, i minst en timme till.