Obliteration: Last Train, by:Larm, Oslo

Obliteration, Last Train, by:Larm, Oslo

Obliteration: Last Train, by:Larm, Oslo

Recenserad av Jonas Appelqvist | GAFFA

I höjd med Oslo domkyrka längs paradgatan Karl Johans gate letar jag efter Last Train, lokalen som ska inhysa ett gig med Obliteration, och jag blir nästan övertygad att jag inte ska lita på mitt lokalsinne längre när det från en tvärgata ljuder av metal. Efter att ha passerat mängder av exklusiva stekarställen är det uppfriskande att hitta en oas som Last Train. Det råder inte heller något tvivel om att Obliteration är omåttligt populära här, det är knökfullt i lokalen som mer är ett rockhak/krog än ett faktiskt spelställe.

Med de förutsättningarna anar jag oråd direkt eftersom de oftast leder till undermåligt ljud. Döm om min förvåning och lättnad när det visar sig att ljudet ter sig oerhört massivt och ger bandet den ljudvägg det förtjänar. Obliteration kan inte tillskrivas bara en genre inom metalskrået, de blandar och ger och doserar deras dödsmetal med doom- och thrashkryddor. Och live gör de det så pass övertygande och med en intensiv frenesi svår att värja sig mot!

Nekropsalms, senaste albumet stoltserar med en fantastisk samling låtar och det är också vid dessa högsta jubel uppstår. När The Spawn of a Dying Kind och skivans titelspår avverkas står det klart och tydligt: Norges tronsits på metalscenen är fortsatt säkrad och intakt.

Det är fullt ställ från första ton och publiken är med på noterna. Det är hårda tag men samtidigt hjärtligt, när ett överförfriskat metalhead spiller ut en full öl över gitarristen Arild M. Torps pedaler skakas det bort med ett leende och slätas över med att syndabocken får köpa en öl till Torp. Att trummattan under makalöst imponerande Kristian Valbo är en leksaksbilmatta gör nästan giget ännu bättre.

Sammanfattningsvis: Så. Jävla. Bra.