Radiohead
The King of Limbs

Radiohead: The King of Limbs

Download / XL Recordings
Utgivning D. 2011.02.23
David Winsnes

Inom buddhismen anses lotusblomman symbolisera människans upplysning ur mörkret. Den representerar vår utveckling som individer. Radioheads singel Lotus Flower är inte bara en enskild anspelning på dessa tankar. The King of Limbs liknar ett konceptalbum i sin utformning, där delarna bildar en musikalisk helhet vars intelligenta texter med slingrande metaforer lämnar lyssnaren helt matt.

Give Up The Ghost sammanfattar ett album som behandlar vår progress, där Yorke kryptiskt sjunger att det är våra misstag som definierar och driver oss framåt. Lotusen växer ur dyn, precis som vi människor. Britterna har även applicerat detta synsätt på låtstrukturerna. Alla åtta spår är repetitiva och evolverar i styrka. Hela tiden samma, men i slutändan ett nytt perspektiv, vilket går hand i hand med bearbetningen av en motgång.

Bloom är födelsen – inledningen, i ovan nämnda låt hinner döden och återfödseln avverkas, och otroliga Seperator är reflektionen av den buddhistiska cykeln. "If you think this is over, then you're wrong". Thom Yorke etsar fast ett filosofitematiskt meddelande som aldrig tidigare varit så tydligt, omfattande och storslaget. Dessförinnan ryms Codex, en smärtsam pianonärgångenhet som seglar upp bland bandets största stunder. The King of Limbs är melodiöst en elektroniskt vibrerande blandning av Kid A, Amnesiac och In Rainbows. Men med ett djup som drar ned trion i ett svart, bottenlöst hål. Det är en skiva som behöver tid att gro. När – om - den väl slår rot förändrar den din syn. Inom musiken anses The King of Limbs symbolisera människans upplysning ur mörkret.