Explosions In The Sky: Take Care, Take Care, Take Care

Explosions In The Sky
Take Care, Take Care, Take Care

Download / Bella Union
Utgivning D. 2011.04.25
David Winsnes

Bandet som dragit upp en närmast utdöd genre med rötterna, kastat bort pretentionerna och planterat den i färggladare landskap. Explosions in the Sky har bevisat att det går att bli folkkär även som skotittare utan tidsramar. Samtidigt som Godspeed You! Black Emperor dikterar om antiglobalisering spelas Austinkvartetten under en slalomrepris av ett Anja Pärson-åk i SVT. Det är nya tider för postrocken, som av många sägs vara död, men som egentligen bara blivit lite mer socialt kompetent och betydligt mindre radikal.

All of a Sudden I Miss Everyone var en modig motreaktion till The Earth Is A Cold Dead Place som visserligen togs emot med skepticism av många fans, men som statuerade att det inte fanns några intentioner att gulla med sina nyvunna påhejare. Take Care, Take Care, Take Care anländer fyra år senare, efter omstarter och förkastanden som spätt på förväntningarna om ett oöverträffat verk ytterligare. Här inkluderas ett rytmiskt, storslaget trumelement som härjar fritt i betydligt större omfattning än tidigare och en skitigare ljudbild á la japanska Mono.

Alarmerande Last Known Surroundings låter inledningsvis som en apokalyptisk varning, för att så småningom övergå i onanistisk instrumentsymbios. Det bästa Explosions in the Sky någonsin har gjort. Trembling Hands är en underbart intensiv epilepsiförvrängning av allt de tidigare varit och Let Me Back In är ett enormt epos som efter fem minuter börjar såga mig itu. Övriga tre – också kvalitativa - låtar bleknar i jämförelse. Precis som allt annat just nu.