Melody Club: Babel, Malmö

Melody Club, Babel, Malmö

Melody Club: Babel, Malmö

Recenserad av Dag Ankersen | GAFFA

– Melody Club går man på av nostalgi, svarar Lisa som står och röker utanför Babel i väntan på att glamrockarna från Växjö ska gå upp på scenen.

– Och att Kristofer Östergren är så jävla het! Lägger hon till innan hon smiter in i den halvfulla lokalen.

Kanske har jag bott under en sten de senaste 11 åren för jag har inga direkta minnen från Melody Club alls, och jag tycker inte att Kristofer är så himla snygg heller. Skulle man på förhand be mig nämna fem låtar som bandet har skapat hade jag fått ta på mig dumstruten för jag minns egentligen bara "Wild hearts" (som de för övrigt inte ens spelade under kvällen).

Men nu kommer det märkliga och det är kanske det som gör att Melody Club fortfarande står där på scenen efter 11 år och är aktuella med schlager och allt vad det är: jag känner igen och kan sjunga med i varenda låt. Scenen på Babel är också perfekt för den här sortens glädjespelningar, närheten gör att man får en häftig kontakt med artisten och jag känner intensiteten från hela bandet samtidigt som de kör igenom sitt set.

Dessutom älskar jag – och det här har jag sagt förut – när band är prestigelösa gentemot sin publik. När Melody Club har spelat färdigt går de helt enkelt av scenen och ut i publiken, vissa tackar för en bra spelning, vissa passar på att få en kram, vissa frågar efter "Wild hearts".

Naturligtvis blir de uppropade igen för extranummer och då vänder de helt enkelt tillbaka och går upp samma väg som de kom. Det är ett imponerande uppträdande i tider av totala divalater även bland de mest okända demobanden. Kvällen avslutas med ytterligare ett par minnen skrivna i toner och hur heterosexuell jag än är så kan jag inte ge Lisa mer än rätt, Kristofer ser otroligt bra ut på scenen.