Miike Snow: Münchenbryggeriet, Stockholm

Miike Snow, Münchenbryggeriet, Stockholm

När Christian Karlsson och Pontus Winnberg bakom sina synthesizers och trummaskiner, och Andrew Wyatt med en gitarr i ena handen och en mikrofon i den andra, stod på en Popaganda-scen år 2009 med masker över sina ansikten verkade Miike Snow vara, för de flesta, en cool och spexig idé. Visst att trion hunnit spela på Lollapalooza och V Festival innan Popaganda-spelningen men bara tanken om att Bloodshy & Avant skulle överge den glittriga popmaskinen för en karriär med ett eget popband med en okänd amerikan som frontman kändes löjlig och overklig.

Münchenbryggeriet är mer eller mindre fullsatt. Barerna står fulla. Övervåningen överbefolkad. Lokalens högra sida, där bara halva scenen syns ifrån, är också den till tre fjärdedelar full. Och på scen den trio som heter Miike Snow, utökad med basist, trummis och diverse andra väldigt skickliga och noggrant utvalda musiker, framför ett publikhav som vägrar sluta dansa och kan varenda text till varenda låt och vrålar av lycka vid varje intro.

Såhär stora, såhär populära har Miike Snow alltså hunnit bli på ungefär ett och ett halvt år, och bandet ser till att både de och publiken får njuta av festen så länge den får lov att pågå. Trion har lyckats skapa ett popmonster som inte skyr sig från att leka Muse när andan faller in eller ser det som omöjligt att utmana en till synes glad Tiësto med bländade ljus och smattrande danslåtar. Detta framträdande är ingenting annat än en väldigt lyckad och euforiskt framför styrkedemonstration: Miike Snow är att räkna med.