Interpol: Cirkus, Stockholm

Interpol, Cirkus, Stockholm

Interpol: Cirkus, Stockholm

Ingen som är del av den påstådda New York-scenen förstår var denna idé uppstått ifrån. Ingen vill identifiera sig med den, men visar respekt och vördnad till de andra banden, kallar dess medlemmar för bra människor och fantastiska musiker, men kallar allt som har med en eventuell musikscen härstammande från New York som rent slumpmässiga händelser. Att storstäder som Los Angeles och Seattle tappat mark helt ser inte någon av dessa musiker som relevant, egentligen, utan också som en slump.

Det kanske är meningslöst att gräva i, men det är självklart att New York City inspirerat band som The National, The Strokes, TV On The Radio och Yeasayer enormt mycket. Och oavsett vad Daniel Kessler säger så skulle Interpol bara kunna komma från New York. Det finns ett mörker i musiken som osar storstadsångest, som är som byggda för att spelas på regniga Brooklyn-gator och under bilfärder över East River på Williamsburg-bron. Som ett buller från tunnelbanor, det ständigt av både bilar och människorna trafikerade gatorna, det är den atmosfären och den känslan som Interpol alltid lyckats fånga med sin musik, som också oförskämt tittat bakåt i historien för att hitta likasinnade på andra sidan Atlanten.

Nyligen förlorade Interpol sin andra basist på ungefär ett halvår, och det vore mer än förståeligt om bandet skulle visa sig vara aningen rostigt live på Cirkus. Det är en helt ny konstellation och för Interpol, ett band som stått för en hel del prominenta baslinjer under hittills i karriären, är det en risk att luta sig på någon helt ny. Det är just där bandet svajar lite under spelningen. När Daniel Kessler dansar iväg i sitt hörn hamnar baslinjerna från andra sidan scenen några oktaver för högt, eller för lågt, lite då och då, och stör den annars oerhört imponerande ljudbilden New York-killarna framkallar.

I övrigt slänger Paul Banks, som sjunger felfritt och starkt rakt igenom spelningen, och Daniel Kessler gitarr-riff till varandra bekymmerslöst och visar upp den låtskatt Interpol sitter på, från debuten Turn On The Bright Lights till förra årets Interpol; från krypande "Lights" till "Not Even Jail", en ständigt stigande modern rockklassiker, som skapad för sista möten, för att tonsätta ett farväl, eller ett tills-vi-möts-igen.