Säkert!: Trädgårn, Göteborg

Säkert!, Trädgårn, Göteborg

Säkert!: Trädgårn, Göteborg

Recenserad av Viktor Josefsson | GAFFA

Annika Norlin har gått från att vara poppiga Hello Saferide som sjunger på engelska, till att bli Säkert!, en lite mer känslig och lågmäld Annika som skriver texter på svenska. Och det funkar. Särskilt i de lite mer lugna och känslosamma låtarna. När Säkert! sjunger, berättar hon en historia. Publiken får ta del av hennes egna betraktelser som framgår i texterna. Och det är verkligen betraktelser med mycket känsla i. Hon känns allvarlig, klok och fridfull. Särskilt i låtar som "Får jag" och "Är du fortfarande arg?". Då förvandlas hon till en jordnära och naket ärlig person. Någon man många gånger kan känna igen sig själv i.

Bandet bakom Säkert! är riktigt tajta och Annika Norlins sång är väldigt snygg och skarp. Men det är någonting som inte klaffar. Bandet för sig är bra och samspelta, men överröstar nästan sången på de lite mer fartfyllda låtarna, som till exempel "Vi kommer att dö samtidigt". På samma gång passar sig Annika Norlins stämma bäst i de lugna låtarna. Hon skulle egentligen bara behöva sin akustiska gitarr och en back-up med piano. Då skulle hennes sång göra sig rättvis. Om det ska klaffa rätt i låtarna med drag i, får nog Annika Norlin ta och snegla bakåt till Hello Saferide-tiden. Som Hello Saferide var det mer nonchalant, mer kaxigt. Och det är just den Annika Norlin jag saknar på Trädgårns scen i Göteborg. Hon vill väldigt mycket, men når inte riktigt ända fram.

Men publikstödet finns där. Och vilket stöd sen. När Säkert! river av hitten "Dansa, fastän", spelar det ingen roll att sången försvinner i bandets trallvänliga melodier. Ett nästintill fullt Trädgårn kan ändå texten och dansar hejvilt som om det vore studentskiva.

Jag hörde att Annika Norlin pluggar till psykolog. Jag ser henne hellre hjälpa vilsna själar uppifrån scenen, än från en terapiklinik. Men det krävs lite mer av Hello Saferide för att Säkert! ska bli säkert.