x
Cut Copy: Strand, Stockholm

Cut Copy, Strand, Stockholm

Cut Copy: Strand, Stockholm

Recenserad av Fredrik Franzén | GAFFA

Tidningarna skriver om konserten. Biljetterna tar slut. Facebook-grupper poppar upp. En lång kö slingrar sig utanför Strands dörrar, och därinne är packat och klibbigt av värme. Det var länge sedan jag upplevde ett sådant tryck inför en konsert. Nu har jag förvisso en tendens att frekventera aningen misslyckade spelningar, men det här känns ändå speciellt. Förväntningarna är höga på Cut Copy – förväntningar de emellanåt faktiskt överträffar.

Det börjar dock rätt lamt. Av någon orsak inleder man spelningen med ett par mediokra låtar. Killen framför mig mumlar att det låter som A-ha – en hyfsat korrekt iakttagelse, som jag inte behövt höra om det inte vore för att volymen är på tok för låg. Men när de drar igång "Lights and Music" händer något. Volymen stiger. Lamporna släck i lokalen och tänds på scenen. Killen framför börjar skutta, och de gör alla andra också.

Från och med det ögonblicket står det klart vari Cut Copys styrka ligger. Australiensarna är liksom vår generations New Order – gruppen som smidigast förenar bultande danstakter med självklara popmelodier. Så fort någon faktor i denna förening saknas, tappar musiken kraft. Inledningsvis saknas danstakterna. I exempelvis "Sun God" saknas melodierna, och då går folk till baren. Men när de spelar "Lights and Music", "Need You Now" eller "Hearts on Fire", då sitter allt där det ska. Och i de ögonblicken är konserten magisk.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA