Niclas Frisk
Deeper Down In Chinatown

Niclas Frisk: Deeper Down In Chinatown

Album / EMI
Utgivning D. 2011.04.13
Magnus Sjöberg

Niclas Frisk från Atomic Swing, och numera mest känd som producent och låtskrivare, återkommer som artist med sin solodebut. Eller kanske snarare gitarristen Niclas Frisk än artisten. För det här handlar om gitarr i högsta grad. Han säger själv att han känner sig som en reinkarnerad Mark Knopfler, besatt av djävulen, med en gitarr i händerna. Det där med djävulen ska vi väl låta vara osagt, men visst finns det kopplingar till Knopfler. Lite grann i anslaget, lite grann i sättet att fylla ut tystnaden. Men annars låter det oftast mer drivande, mer av den inneboende pushen som fanns hos Atomic Swing, och som man kunnat höra i Frisks låtar sedan dess också, även om det inte drivs av det ungdomligt maniska längre, utan kanske av mogen medelålders långfärdsåkning. Bäst representerat av Zombified, som tar allt det där och gör något både nytt och tillbakablickande av. Precis som en slags symbios av hela Niclas Frisk, som person, som låtskrivare och artist, och som väl egentligen sker fullt ut i den avslappnade versionen av just Atomic Swings Smile, här Smile (no 2).

Det finns ibland en anda av det amerikanska 70-talets gitarrbaserade band, ibland ett spektra från bakåtlutad västkustorienterad bilåkarrock till Edwyn Collins-flirtar. Stämningar minnande om sent 70- och tidigt 80-tal. Och det är gjort på ett sätt så det inte fastnar i klichéer, utan känns oftast rätt genuint. Niclas Frisks sång och engelska frasering ger naturligtvis allt en identitet, vad man än tycker om den. Överlag känns Niclas Frisks gitarrutflykter faktiskt mer övertygande än man kunnat tro.