Gruff Rhys: Strand, Stockholm

Gruff Rhys, Strand, Stockholm

Gruff Rhys: Strand, Stockholm

Recenserad av Emanuel Videla | GAFFA

Skäms på er stockholmare. Alldeles för få tar sig till Strand för att se Super Furry Animals-sångaren Gruff Rhys spela upp sitt solomaterial. Trots att albumet Hotel Shampoo som släpptes tidigare i år är ett alldeles lysnade hopkok av psykedelisk pop med latinska influenser och mjukt orkestrerade ballader och säkerligen ligger på några årsbästalistor i december. Gruff Rhys har dessutom den goda förmågan att vara lekfull utan att bli tramsig.

Den här kvällen verkar han snarast deprimerad först. För lokalen är i princip tom när han stegar upp tillsammans med för- och kompbandet Y Niwl. "I think this will be a good night" säger han och verkar inte tro på det själv. Tyvärr är det inte alls omöjligt att den där första punkten då få verkar vara där för att se honom sätter sig på humöret. Resten av kvällen känns ganska tillbakahållen.

Men Gruff Rhys är ingen surputt som deppar utan gör sitt allra bästa. Och det blir fint. Hypnotisk monotoni i vissa lägen, utlevande indierock i andra. Den walesiskspråkiga skivan Yr Atal Genhedlaeth står högt i kurs hos kvällens besökare som jublar högt så fort sångtexter dyker upp på det språk som många i lokalen troligtvis inte ens kan säga "hej" på. Kanske som kuriosa, kanske för att de verkligen uppskattar den. Det går inte riktigt att veta. Samma förhållande gäller Gruff Rhys mellansnack när han förklarar de sångerna: skojar han lite med oss eller är det sanning han talar? Själv utgår jag nog ändå från det senare.

En hedervärd insats i kväll av Gruff med band. Och vid slutet har han nog blivit på lite bättre humör. Men det verkar ta på krafterna att spela i motvind.