Woody Allen And His New Orleans Jazz Band: Cirkus, Stockholm

Woody Allen And His New Orleans Jazz Band, Cirkus, Stockholm

Det är inte världens bästa band som sitter tyst, på gränsen till sovandes till och från, i sina små stolar på Cirkus scen i Stockholm och småknappar på sina instrument. Det är inte ett "riktigt" jazzband, inte ett band som släpper skivor eller ens ett som ofta spelar någon annanstans än på måndagskvällar på Carlyle Hotel på Manhattan i New York. Det är inte ett jazzband som besitter den skicklighet klassiskt skolade jazzband brukar inneha. Men, detta band har en viss Woody Allen längst fram på klarinett med sig på scen, en Woody Allen som givetvis är anledningen bakom att Cirkus ikväll är ytterst slutsålt.

Det är tydligt att Woody Allen and His New Orleans Jazz Band handlar om att spela den musik bandets sju medlemmar älskar och inte alls så mycket om att vara särskilt sammansvetsade, eller särskilt samspelta, och i Woody Allens fall ens att vara extraordinärt duktig på sitt instrument. Visst kan filmlegenden spela, det kan hela bandet, men det handlar inte så mycket om hur mycket Woody Allen kväver sin klarinett. Den lilla mannen med den blyga hållningen är mest där för att underhålla, spela lite låtar från New Orleans gator och bordeller och jazzklubbar. Den sanna behållningen är kapellmästaren Eddy Davis, som med sin spruckna röst och lättsamma banjospelande enkelt skulle kunna spela solo och fylla konserthallar. Resten handlar bara om en världskänd man med en kärlek för jazz och hans kompisar. Medan vanliga dödliga spelar på detta sätt i sunkiga garage och replokaler spelar Woody Allen helt enkelt framför ett slutsålt Cirkus.