Adele: Debaser Medis, Stockholm

Adele, Debaser Medis, Stockholm

Adele: Debaser Medis, Stockholm

Att några dammiga, bortglömda soul-skivor och The Cure-album i en övergiven korg på ett HMV i London skulle leda till att en försäljningsbedrift satt av The Beatles 1964 upprepades tidigt under 2011 av en ung tjej från Tottenham var det nog ytterst få som trodde på när Adele Adkins klädde sig i Slipknot-tröjor och hade udda hårfärger. 22 år ung var Adele ute på turné när nyheten om att både den egna versionen av "Someone Like You", liksom en cover på densamme, och debutalbumet 19 tillsammans med den nya 21 tagit sig in på Billboard-listans fem högsta placeringar. Adele själv har ändå, fortfarande, väldigt svårt att förstå sig på succén, det gör hon tydligt framför ett bokstavligen överfullt Debaser Medis.

Talangen har sedan länge bevisats vara omöjlig att förneka. Sättet Adele sjunger på, sättet hon håller sig på scen och balanserar sånger om hjärtesorg med fnitter och gatusmart humor, känns inte bara genuint men är också väldigt uppfriskande. Däremot har Adele sällan, närmare bestämt aldrig, bedömts någorlunda kritiskt trots musikens och sångsättets uppenbara "stulna" natur och den allmänna ihålighet som förekommer när låtar utan soulrötter spelas. Som popsångare av det slaget skulle Adele aldrig fungera fullt ut, låtar som "Take It All" och "One And Only" är rent ut sagt hiskligt tråkiga, platta kompositioner med sång typisk för en generation som till vardags slaktar låtar på diverse Idol-program världen över med överdrivet wailande.

Det passar inte Adele alls med tanke på hur mycket det svänger om supersingeln "Rolling In The Deep", publikfavoriten "Rumour Has It" och vilken fantastisk poppig soul Adele skrev redan med sin allra första låt "Hometown Glory". Adele är idag redan en stjärna, en enorm sådan som inte kommer att sluta bli större och bättre, men fälls av kompositionernas enkelhets naivitet. Bara det att pianoslingorna i underbart fina "Turning Tables" och "Someone Like You" är aningen mer levande, tillsammans med Adeles kanske mest enastående sånginsatser hittills i karriären, visar vad Adele borde göra mer av. Publiken, denna hänförda, dansande tårfyllda massa, kommer hon ändå alltid ha med sig, den som för alltid kommer minnas denna första spelning i Stockholm som en precis i födseln av en karriär som megastjärna, som kommer fortsätta väldigt, väldigt länge.