The Twilight Singers: Debaser Slussen, Stockholm

The Twilight Singers, Debaser Slussen, Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Jag har sett Greg Dulli flera gånger än jag kan räkna och vad som alltid varit hans styrka och största svaghet är hans oberäknelighet, humör och den aura av farlighet som alltid hängt över hans olika band. Men när han nu turnerar nykter, drog- och till och med rökfri har det mesta av det försvunnit. Spelningarna har inte längre en tendens att dra ut till närmare tre timmar av svammel, fylla och briljans. Istället får vi en och en halv timme av tajt, effektiv rock n roll. Greg säger kanske tre ord och låter musiken tala. Det är givetvis bättre som en helhet och det finns inget att klaga på, bandet är riktigt bra och för en gångs skull ganska nerbantat vilket passar materialet riktigt bra.

Fat city som andra låt är ruskigt bra och ett kärt återseende i låtlistan, Martina Topley-Birds fantastiska Too tough to die, gungar, kränger och svänger och Greg ser ut att ha riktigt roligt på scenen. Men med jämnheten försvinner också överraskningarna och stunderna av total briljans, det brinner aldrig till och därför faller det heller aldrig ner i djupa gropar som ofta var fallet förut. När covers förut kom spontant mitt i eller innan låtar så är numera Another brick in the wall part 1 inrepad med hela bandet i början på Never seen no devil. När sen samma låt avslutas med refrängen till gamla Afghan Whigs pärlan Milez is dead är det riktigt förbannat bra och avslutningen med On the corner och en av kvällens två låtar från första skivan The twilite kid är det så pass bra att man bara kan tacka och buga. Än en gång har Greg Dulli levererat och även om han inte når sina gamla höjder längre så är han fortfarande så pass bra att jag kommer att fortsätta gå varje gång han kommer till stan.