Michael Monroe: Debaser Slussen, Stockholm

Michael Monroe, Debaser Slussen, Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Precis som på nya skivan öppnar Michael och bandet med Trick of the wrist och går därefter direkt in i Got blood? också den från den nya plattan. Och det som slår en med en gång är vilket fruktansvärt bra band Michael Monroe samlat runt om sig, Ginger (The Wildhearts) på gitarr, Sami Yaffa (Hanoi Rocks) på bas och Steve Conte (New York Dolls) på den andra gitarren och Karl Rosqvist (Danzig, The Chelsea Smiles) på trummor. De är fruktansvärt tajta, spelar högt och kan få i stort sett vad som helst att svänga.

Michael själv är som vanligt i strålande form, han går ner i spagat, klättrar i taket, hänger knäveck från ljusriggen och ser till att till och med de längst bak känner sig delaktiga.

Vi bjuds på gamla Hanoi Rocks-klassiker, några låtar från Michaels gamla band Demolition 23, speciellt Dysfunctional är riktigt bra, och ett helt gäng med covers, men speciellt de nya låtarna brinner starkast. Got blood? är snabb och kör över allting och Modern day miracle borde bli nästa singel.  Men kanske är det lite för mycket covers, speciellt med tanke på hur bra nya skivan Sensory overdrive är känns det onödigt att offra bra låtar för covers, och det är ju inte precis som att mr Monroe inte har en lång katalog att välja ifrån. Vi får Johnny Thunders I wanna be loved, Nazareths Not fakin it, The Damneds Love song och Machine gun etiquette och som avslutning The Stooges 1970.

Speciellt The Damned-låtarna svänger något oerhört och bandet tar dem till nya dimensioner, men jag hade ändå hellre sett två låtar till från senaste plattan. Men det är svårt att klaga när alla på scenen ger allt och vi får så pass bra versioner av Malibou beach och Back to Mystery City att jag tror att Hanoi Rocks hade haft svårt att göra dem bättre. Nu gäller det bara för Michael att behålla det här bandet, för mycket hänger på deras energi och samspel.