Rival Schools: Debaser Slussen, Stockholm

Rival Schools, Debaser Slussen, Stockholm

När Rival Schools släppte sitt debutalbum United by Fate var datumet 28 augusti 2001. Sedan dess har USA dragit ut i krig som direkt vedergällning för 11 september-attackerna, stått ut med sin historias sämsta president, valt en svart man som landshövding för första gången, totalkraschat ekonomiskt och slitits mitt uti av en politisk högervind. I takt med landets förfall har musikvärlden havererat, och den melodiska hardcore-scen Rival Schools försökte återuppväcka mer eller mindre helt dött ut och ersatts med blaskiga pophits och Bieber-fever. Sedan dess har till och med hardcore-legenden Walter Schreifels duckat undan och ägnat sig åt annat, lämnat ett sjunkande skepp så att säga.

2008 års upplaga av Where The Action Is sammanföll med det då pågående EM-slutspelet i fotboll. Trots att band som The Hellacopters, Mando Diao och Sahara Hotnights var bokade, band som spelade på varannan dussinfestival Sverige hade att erbjuda den sommaren, fick Rival Schools spela samtidigt som Sverige tog an Spanien och en överväldigande majoritet av festivalbesökarna stod som fastklistrade framför storbildsskärmarna på festivalområdet. Ett knappt hundratal bevittnade en av festivalens bättre framträdanden, men från resten kom det klagomål om ljudet bandet fört under en så viktig match.

Det tog Walter Schreifels och Rival Schools 3479 dagar att släppa sitt andra album Pedals, ett alster som låter oförändrat från det band som 10 år tidigare förutspåddes en väldigt ljus framtid. På Debaser Slussen en tidig vårdag i Stockholm som förband för kompisarna i Trail of Dead och med en fullsatt lokal till sitt förfogande visar Rival Schools att motgångarna och det långa avbrottet inte gjort bandet någon större själslig skada. Att det är ställen som lilla rockinstitutionen Debaser Slussen detta band får spela i på sina turnéer istället för enorma arenor som Foo Fighters säljer ut, ett band som Rival Schools väldigt ofta låter som både på skiva och live, har Schreifels mannar lärt sig att leva med. Att konserten, och Pedals, är lagom bra, att ingenting kommer ens i närheten av att vara lika fantastiskt bra som avslutande "Used For Glue", har vi andra lärt oss att leva med.