x
Tune-Yards: w h o  k i l l

Tune-Yards
w h o k i l l

Tune-Yards: w h o k i l l

GAFFA

Album / 4AD
Utgivning D. 2011.04.18
Recenserad av
David Winsnes

tUnE-yArDs debut BiRd-BrAiNs rönte stora framgångar med sin innovativitet som spände utanför kategoriseringar och regelrätta låtstrukturer. Samtidigt som det också var skivans snubbeltråd, där de schizofrena delarna tog ut varandra i ett uttröttande kaos. Uppföljaren w h o k i l l präglas av en mer städad medvetenhet. Popmallen får agera försökskanin för fortsatt säregna idéexpriment – denna gång med en mindre lös konstruktion.

Instrumentvägarna är omöjliga att förutse; efter 2:25 imploderar plötsligt Bizness i en bågstyrig jamsession fungerandes som en brygga in i en helt oväntad jazzsektion, för att sedan bryta av och leda in i Merriweather Post Pavilion-monotona Doorstep. Ändå är det Merill Garbus kameleontröst som bär hela projektet. Hon skiftar från soul till rytmisk skönsång till valsångsliknande yttringar, men håller det alltid samman med ett röstläge som tagnerar Avey Tares mest expressiva stunder. Kalla det freakfolk, världsmusik eller psykedelisk electronica. Jag har absolut ingen aning. Resultatet är den M.I.A.-intelligenta historia som förstagiven aldrig mäktade bli.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA