Arctic Monkeys: Cirkus, Stockholm

Arctic Monkeys, Cirkus, Stockholm

Arctic Monkeys: Cirkus, Stockholm

Whatever People Say I Am, That's What I'm Not, debuten från fyra tunna och till utseendet fullständigt vanliga Sheffield-grabbar som snubblat in på Domino Records och fått NME efter sig, skulle ha släppts 30 januari 2006. Av olika skäl, framför allt på grund av/tack vare påfrestningar från alla HMV- och Virgin Megastore- och Rough Trade-butiker och landets samlade press och alla fans som kom från ingenstans, flyttades skivsläppet en vecka. 23 januari 2006 sålde debutalbumet från Arctic Monkeys 120,000 exemplar. En vecka senare låg den siffran på 360,000 exemplar. Det är, fem år senare, fortfarande Storbritanniens snabbast säljande debutalbum.

Arctic Monkeys påbörjar sin turné i stöd för det kommande albumet Suck It And See, bandets fjärde på fem år, på Cirkus i Stockholm. Showen bandet bjuder på är ett som är så minutiöst planerat och nitiskt genomtänkt att till och med kvartettens andetag mellan låtarna känns schemalagda. Men publiken är nöjd, dansandes och skuttandes och allsångs-sjungandes efter bandet likt Oasis-publiker från förr. Och ofta visar bandet också upp sidor värdiga en sådan hängiven och engagerad publik.

Oavsett vilket hörn i bakkatalogen Arctic Monkeys vänder sig mot under kvällen blir resultat lika hårt slående och bejublat, men bandet som nu går in på sin fjärde stora turnéperiod i sammanband med sitt fjärde albumsläpp saknar riktning. Onekligen bra rocklåtar som "The View From The Afternoon", eller kvällens bästa "If You Were There, Beware", eller förra albumets mest oväntade låt "Pretty Visitors" i all ära, men med nytt material som låter kalifornisk powerpop är Arctic Monkeys bygger bandet nytt istället för att bygga vidare. Med åren kan det visa sig vara ett misstag.