Graveyard: Popadelica, Huskvarna

Graveyard, Popadelica, Huskvarna

Graveyard: Popadelica, Huskvarna

Recenserad av Viktor Josefsson | GAFFA

Tänk dig Hellacopters. Fast mer bluesinspirerat 70-tal och med en gnutta surf-rock. Och tro det eller ej, bättre live. Där har du Graveyard.

Hårdrocksbandet från Göteborg, som bildades 2006 består av Joakim Nilsson (gitarr, sång), Jonatan Ramm (gitarr, sång), Rikard Edlund (bas) och Axel Sjöberg (trummor). Med sig i bagaget på Huskvarnafestivalen Popadelica har de sitt nya kritikerrosade album "Hisingen Blues". Och hajpen kring nya plattan är berättigad. Det låter till och med bättre live än på skiva.

Dynamiken i bandet speglar sig på scenen. Det är hårt, knivskarpt och riktigt tajt. Gitarriffen fladdrar iväg och att bas och trummor kan vara så samspelta när det ska spelas så intensivt är en ren lycka att se live. Rikard Edlund headbangar sitt långa svettiga hår och publiken gör precis detsamma.

På låtar som nya titelspåret "Hisingen Blues" och "Thin Line", från det självbetitlade debutalbumet från 2008 svävar bandet ut i längre jam-sessions. Och det är här man märker vilket grymt liveband Graveyard verkligen är. Höjdpunkten för kvällens konsert är onekligen låten "Ain't Fit To Live Here", som har ett hårt sound, som pendlar mellan toksnabbt och bryggor med mer häng i. Graveyard älskar det. Publiken likaså. Det är synd att tidsschemat för konserten är så kort som en halvtimma, för dessa retrostinna hårdrockare skulle säkerligen kunna hålla på hela natten.

Att Graveyard öppnar för Iron Maiden på Ullevi den 1 juli är förståeligt. Jag tvivlar inte en sekund på att de kommer värma upp en så pass gigantisk publik, med bravur.