Billie the Vision & the Dancers: Best of Billie the Vision & the Dancers

Billie the Vision & the Dancers
Best of Billie the Vision & the Dancers

Album / Love Will Pay The Bills
Utgivning D. 2011.05.11
David Winsnes

Att ifrågasätta eller ogilla Billie the Vision & the Dancers känns lite som att ställa sig tveksam till fred på jorden. Helt olika individer som funnit varandra i gulliga melodiers granatsplitter, som i musiken för in figurer att lära känna och relatera till, som sjunger nästan uteslutande om kärlek och som stundtals påminner om Annika Norlin i sitt sätt att beskriva känslor. Och alltihop går att hämta gratis från deras hemsida. Det blir nästan politiskt inkorrekt att klanka ned på.

Efter fem skivor släpper septetten nu en Best of, som även innehåller en extra CD där musikervänner till bandet kontribuerar. Då blir det än mer uppenbart att det här är Sveriges sliskigaste band - förmodligen någonsin. Det är lite musikhögskola över det, lite lägereld, och ännu mer svengelsk tafflighet. Jag grovräknar till att Pablo nämns 24 gånger under första skivans spår, utspritt över ett antal låtar. Denna hysteriska karaktärstematik irriterar till den milda grad att MTV-censur hade varit att föredra. Dessutom inkluderas en bedrövlig tolkning av den redan horribla produkten Friday I'm In Love.

Däremot är According to Friends-delen ett roligt grepp. Allt ifrån Little Marbles och Maia Hirasawa till Peter Jöback och Den Svenska Tystnaden ges tolkningsutrymme. Det är också först här jag stannar till. När Winter Took His Life gör My Love helt till sin egen uppstår för första gången en nerv, en hjärtkrossande skälvning som upphovsbandet aldrig själva varit i närheten av. De är nämligen, som jag ser det, för upptagna med att vara naivt hippiemysiga, på gott och i synnerhet ont.