Timbuktu
Sagolandet

Timbuktu: Sagolandet

CD / EMI Records
Utgivning D. 2011.06.08
Özgür Kurtoğlu

Att Jason Diakité trots sin lekfulla och kaxiga natur, sin begåvning och respekterade status som en svensk hiphops statsman visade sig vara mänsklig måste ha stört många, fått vissa att vädra blod. Det finns ingen annan förklaring till att denna man som på så många sätt breddat och räddat svensk musik fått uppleva precis allt som är negativt med livet i rampljuset, något som oftast mest liknat en galen och pervers häxjakt efter en man som levt livet precis som vi alla andra gjort men fått betala med invaderat privatliv.

Om någon kunde vända på allt det negativa var det ändå Timbuktu, som slutade umgås med de som fört med sig ondska in i hans liv, slutade bry sig om vad självupptagna idioter (både privat och professionellt, på båda sidor musiken) tyckte och tackade de vänner som stöttat honom igenom allt. Steget vidare blev Sagolandet, en resa med nya människor, en berättelse med en ny röst som sjunger som om en tyngd lyfts från dess axlar och samtidigt hällt ett par containrar bensin på elden igen.

Sagolandet är utan tvekan ett Timbuktu-album, i sitt sätt och i sin ton, och i att Timbuktu är ensam i detta land med att rimma med en sådan skärpa och sådans liv. Men sättet han gör det här, med denna jazziga och orientaliska, ofta orkestrala musik som vägrar släppa greppet på hiphop som sitt landskap, är ett han borde sökt sig till tidigare. Att svensk hiphop i år lyft sig till oanade höjder har redan fastställts, och i det sammanhanget är Timbuktus plats fortfarande, om inte mer, självklar.