Arctic Monkeys
Suck It And See

Arctic Monkeys: Suck It And See

Album / Domino
Utgivning D. 2011.06.06
Josefin Bagge

Glöm allt du brukade associera med Arctic Monkeys. Glöm Mardy Bum, glöm Flourescent Adolescent, glöm de fyra taniga pojkspolingarna från Sheffield bakom modluggarna och de högt spända gitarrerna. Det Arctic Monkeys kommer aldrig tillbaka. Suck It And See demonstrerar ett Monkeys i ständig utveckling. Om Humbug var ett vägskäl är detta färden mot ljusare tider. Än är de inte framme vid slutstationen, men Suck It And See är ett välbehövligt kliv bort från den svåra perioden. Detta är skivan Arctic Monkeys behövde göra.

Med ett fåtal undantag kan musiken bara beskrivas som ren och skär pop. Låtar som Black Treacle och Brick By Brick visar på en helt ny riktning, och det är jäkligt retro. Influenserna är huvudsakligen en romantisk blick i backspegeln mot britpopen och sextiotalet. Alex Turners sång har utvecklats från hest upproriskt till crooning och dialekten är avlagd. Musiken är för första gången riktigt medgörlig.

Library Pictures är den största fossilen från förr med ärketypiska Matt Helders-trummor. På en tidig Monkeysskiva hade den smält in bland resten, här står den ut som den excentriska tvåminutaren. The Hellcat Spangled Shalalala ramar in albumet perfekt med sitt sextiotalistiska shalalala, och den slagfärdiga Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair är det närmaste hårdrock de kommit.

Mot slutet övergår tempot i tafatt smöriga popsånger, som klumpartat blir lite för mycket i en och samma följd. Likväl är That's Where You're Wrong är ett fint och värdigt slut på skivan.