Glasvegas: Annexet, Stockholm

Glasvegas, Annexet, Stockholm

Glasvegas: Annexet, Stockholm

Recenserad av Bella Hansson | GAFFA

Det är en något lugn men ändå ivrig publik som inväntar ett av decenniets kanske viktigaste band på Annexet, Stockholm. Förväntan ligger i luften. Inte så konstigt kanske, eftersom Glasvegas musik talar till så många i vår tid. En stor backdrop med lysande bokstäver och en James Allen klädd i vitt ger den första visuella kicken, eftersom det blåa UV-ljuset gör att han ser självlysande ut. Genomgående gör ljussättningen mycket för känslan under konserten, och det lyfter bandet till en nivå som inte går att uppleva genom att lyssna på skivorna.

När introt på nysläppta skivan "Euphoric /// Heartbreak \\\" börjar ljuda i lokalerna är responsen stor. Men det är inte förrän vid tredje låten, "It's My Own Cheating Heart That Makes Me Cry" som publiken börjar släppa loss. Det blir allsång och folkmassan får sjunga en hel vers och refräng själva. James Allen ser förvånad ut varje gång detta händer under konserten, att publiken kan texten. Om han är klädsamt modest eller om han bara är chockad över hur folk kan lära sig texten när han sjunger så sluddrigt, det låter vi vara osagt.

När det är dags för singeln "Euphoria, Take My Hand" fullkomligt exploderar lokalen i (passande nog) total eufori. Ljudbilden bara växer och svenska Jonna från Boden får visa vad hon går för bakom trummorna. Även hon står upp (precis som förra trummisen Caroline McKay) när hon spelar och under "Go Square Go" spelar hon ett trumsolo som inte är av denna värld.

Glasvegas är som bäst när de antingen spelar avskalat, vackert och melankoliskt som i "Flowers And Fotball Tops" eller när de breddar ljudbilden till max och lägger täta gitarrmattor och kraftfulla trummor som i "Daddy's Gone". Att de inte har ett oändligt hav av material märks eftersom konserten bara är dryga timmen lång. Det upplevs som ganska kort, men samtidigt precis lagom. För efter den här exploderande och emotionella upplevelsen går hela publiken ut med rörd blick och ett stort leende på läpparna.