Syket: Knarrholmen, Göteborg

Syket, Knarrholmen, Göteborg

Syket: Knarrholmen, Göteborg

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Skribenter, lyssnare, tyckare och tänkare, alla har vi slagit oss för pannan. Ojjat oss för Syket och undrat vad de sysslar med. Det genrelösa bandet. Gruppen som inte har något musikaliskt hem, vars estetik hade passat som handen i handsken för etiketter som Sincerely Yours och Service. Jag ska lämna fackförsöken därhän, däremot har jag ganska klart för mig hur ett band från Umeå kom att sätta griller i huvudet på var och varannan som tvångsmässigt måste stämpla och malla in. Syket gjorde musik före den uttänkta idén kom till. När man lyssnar och ser dem dem live blir det ännu mer givet. Kärleken till musiken har den här gången gått före idén med musiken. Därför älskar vi Syket.

I liveformat skulle man lätt kunna avfärda dem som ett osexigt gitarrband med för många kockar på scen. Harmlösa män, och kvinna, på väg mot någon slags medelålder, hamrandes på instrument de sedan länge tillbaka har lärt känna. Mittpunkten har vi i Mikael Stenberg med tillhörande keyboard, men de verkliga händelserna sker vid hans vänstra och högra sida. Till vänster, den skenande basen, musikens hjärta som pulserar fram spår efter spår. Till höger, congastvillingarna som får ett till synes intetsägande band att lysa i bjärta färger. Sykets ljudkulisser är gravt beroende av dessa två instrument. På skiva har det varit tydligt, live är det en ren nödvändighet och ger mig tron tillbaka till att gitarrbaserad pop faktiskt även fungerar på scen. Att detaljer som att "Fish Band"s svepande gitarr försvinner helt i mixen kan man ta när ett mindre hav av ostrukturerad dans bekräftar att det finns mer än jag den här kvällen som har släppt skärgårdens utsikt för mer än behagliga, och genrelösa poptoner.