Marit Bergman: Knarrholmen, Göteborg

Marit Bergman, Knarrholmen, Göteborg

Marit Bergman: Knarrholmen, Göteborg

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

En kvart innan konsertstart är området kring Knarrholmens största scen så gott som tomt på folk. Marit Bergman står, tillsammans med två gitarr-beväpnade kollegor, och gör ett sista soundcheck och endast skärgårdens klippor ser på. Man börjar undra om en Marit Bergman på Knarrholmen blir festivalens mesta malplacering, något i stil med Takida på Arvika förra året, och på förhand smög en del frågetecken runt kring bokningen. Existerar det verkligen några Marit Bergman-fans inom den här festivalens hipstertäta målgrupp? Uppenbarligen får jag till mig någon minut innan 21, när ett mindre lämmeltåg beger sig fram mot scen och visar sina sympatier för den erfarne musikern.

Den här kvällen har Marit Bergman vigt åt ett akustiskt set. Rent spontant ett perfekt initiativ med tanke på festivalens unika omgivning. I praktiken blir det dock inte lika självklart. En låt som "No Party" blir en märklig upplevelse i akustisk skrud. Det rusiga originalet förlorar sin charm när endast tre gitarrer får bestämma. På andra håll (läs "I Will Always Be Your Soldier", "This Is The Year") lyfter dock låtarna jämsides med de avskalade tonerna.

En spelning som börjar som en gäspning får extra energi och en upprättelse ju längre den pågår. Marits oförställda charm är och har alltid varit hennes trumfkort, så även den här kvällen. Hon pratar vitt och brett om hur det är att vara gravid och hur det känns att avstå festandet samtidigt som hon blickar ut över en förfriskad, men hanterbar skara. Ikväll får de står för drickandet.

Kort sammanfattat blir den här spelningen en suck, en lättnad, en gäspning och en avväpnande och öppenhjärtig tillställning. Allt på samma gång i sann Marit Bergman-anda. De som istället valde att hänga vid campingen eller i stugorna till tonerna av chillwave och häxhouse hade antagligen inte heller något här att hämta. Inget party att gå till för den icke hängivna, men väl för de som bär på ett bultande pophjärta.