Lady Gaga
Born This Way

Lady Gaga: Born This Way

Album / Universal
Utgivning D. 2011.05.23
David Winsnes

Lady Gaga är kanske ensam i sitt slag, men ur hennes kändisskap och hur det utformar sig tornar parallellerna upp sig. Kanye West är den tydligaste kopplingen, som på samma aparta vis lyckats intressefånga både storpubliken – betoning på prefixet – och initierade musikbloggar. Båda dessutom med ett fast grepp om de sociala medierna. Men där Kanye aldrig kan vara en världsrepresentant, där han i artistsamarbetet Run This Town känner sig manad att använda uttrycket "no homo", där tar Stefani Germanotta över och släpper singlar om att vara stolt och nöjd över den man är. Inte alltid, ibland behandlar texterna sex med John F. Kennedy eller kärlek till Judas, men sanningen är att Lady Gaga är precis allt det som världen behöver i en musikalisk förebild. Om man stundtals tittar bortom låtmaterialet.

Born This Way är en av historiens mest emotsedda popskivor och få redan invigda kommer att logga ut från Spotify besvikna. I sina sämsta stunder en 80-talspastisch, under de främsta en futuristisk produktion som aldrig normväjer. The Fame och den uppföljande bonusskivan Monster blev farligt ojämna just för att de rymde så många självständiga låtar. Andragiven är inte lika oenhetlig, men det kan också ses som ett resultat av en avsaknad av hitpotential.

Born This Way är större än sin albumbetitlade singel, men lider i stort av att det inte är tillräckligt raffinerat: effektsökeriet tar ut sig självt. Det är alltid vågat och kontrastfullt, men frågan är hur stor del Lady Gaga har i det. Snarare tar hon vid där musiken slutar.

Ett ansikte nog så viktigt.