Tiga: Dans Dakar, Stockholm

Tiga, Dans Dakar, Stockholm

Tiga: Dans Dakar, Stockholm

Recenserad av Fredrik Franzén | GAFFA

Först fanns Pop Dakar. Sedan föddes det mindre syskonet Dans Dakar. Och från och med i år finns alltså bara Dans Dakar, som nu är en större och ösigare festival än Pop Dakar någonsin var. Det finns säkert de som sörjer denna utveckling, men den förkrossande majoriteten bedömer jag vara överlycklig.

Trots att festivalen under kvällen brottas med en viss växtvärk i form av organisatorisk förvirring och stundtals inkompetent ljudmixning, är dagen överlag en succé. Programmet är smart upplagt. Mjuk dub övergår i pumpande electro-hiphop, som i sin tur ersätts av elektronisk pop och rock, och framemot småtimmarna är det uteslutande dunka-dunka som gäller. Det är då Dans Dakar verkligen imponerar. Bra pop- och rockkonserter i gröngräset är ett inget ovanligt i Stockholm. Bra danskonserter är däremot extremt sällsynta. Men på Dans Dakar finns det flera.

En av dem som imponerar är Tiga. Hans framträdande är också symptomatiskt för festivalens utveckling. Som den musikaliska kameleont han är, kunde han lika gärna ha uppträtt på Pop Dakar och ylat "you gonna want meee" i strålkastarljust. Men nu är det Dans Dakar, och Tiga syns bara som en mjukt dansande, svart siluett mot den gigantiska LED skärmen. Det är riktigt snyggt, faktiskt. Påminner om skivbolaget Minus set. Fast i en svensk park. Konserten är snarast ett DJ-set, men det är ett väldigt bra sådant. Tiga växlar malande monotoni med catchiga melodier och publikfriande samplingar. På en tysk klubb hade det kanske låtit ostigt, men i festival-Sveriges grönska är det klockrent.

Mot slutet bajsar han förvisso ner sig lite, då han desperat försöker överträffa det ena crescendot med det andra. Men vad fasiken. Jag är nöjd, publiken jublar och bara tanken att det prosaiska universitetsområdet för en natt förvandlas till en klubb av nästintill kontinental kvalité är svindlande.

Även om det finns andra som aspirerar på titeln, känns det som att Stockholm precis fick sin första riktiga dansfestival. Grymt skönt.