Baloji: Clandestinofestivalen, Göteborg

Baloji, Clandestinofestivalen, Göteborg

Baloji: Clandestinofestivalen, Göteborg

Recenserad av Magnus Sjöberg | GAFFA

Belgisk-kongolesiske rapartisten Baloji fick ett visst genombrott för några år sedan, och har på sitt senaste album gått tillbaka till rötterna. Genom att resa igenom Kongo och göra inspelningar på plats med autentiska afrikanska instrument har han hittat ett sound, baserat på afrikansk musik, som är rätt oemotståndligt. Det är också en utgångspunkt för belysning, jämförelse och analys av de olika världar han vistas i, den europeiska och den afrikanska.

När han kliver in på scenen med fullt band och en senapsgul kavaj blir det direkt uppenbart att det är full fart som gäller. Det är fest, det ska dansas, det ska sjungas. "Are you ready to party with us tonight" är det första han säger, och den frågan han kommer att upprepa genom hela spelningen. En stund in i första låten har han majoriteten med sig. I mitten av andra låten är frågan överflödig. Det är fest, det är rytmer, melodier, rap, sång, allt. Den sammanhållna mixen av central- och västafrikansk musik, karibisk musik, soul, funk, you name it, och Balojis sång och utspel går inte att stå still till. Han själv dansar, vinkar, hoppar och ligger på scengolvet och sjunger. Vickar med höfterna åt alla möjliga håll. Resten av bandet är med, det är mycket publikfrieri, men egentligen bara så att det tänder publiken tillräckligt för att gå vidare, för att fortsätta. Ända in till slutet, där bandet till och med lyckas fylla Konono No.1:s speciella sound från den inspelade versionen av "Karibu ya bintou".

Det känns synd att språkförbistringen lyser igenom ibland, eftersom han sjunger på engelska, franska, flamländska och swahili. Även om han ibland förklarar vissa ord och fraser, lämnas man kvar med en känsla att man inte uppfattat allt han egentligen velat säga, och det känns som att man faktiskt vill veta.

Men känslan, euforin, hoppet och glädjen. Den tränger igenom alla språkbarriärer. Den förstår man. Och det räcker långt.