The Charlatans: Debaser Medis, Stockholm

The Charlatans, Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Jack Hildén | GAFFA

Det är inte den typiska fredagskvällen på Debaser Medis. I kön och framme vid scen väntar folk i trettioårsåldern och rör försiktigt, nästan trevande på sina kroppar i halvhjärtade ansatser till dans. Känslan är att Charlatans är ett sånt band som sällan får nya, yngre fans. De som köper skivorna och alltid kommer köpa skivorna är de som var där när det begav sig, till tonerna av "The Only One I Know". Och bandmedlemmarna har ingen anledning att oroa sig så länge de producerar nya alster i detta raska, kontinuerliga tempo som gör dem till musikvärldens Stephen King. Men sen då? Efter att ha sett deras rika, omfattande spelning kvarstår min tveksamma inställning till The Charlatans position i framtiden.

Sångaren Tim Burgess och resten av bandet framstår som precis så loja som man kan förvänta sig av några medelålders britpopare. Visserligen är det lite för enkelt att klanka ner på deras ålder och erfarenhet, det är liksom öppet mål hela vägen. Särskilt när problemen oftare ligger i själva arrangemangen. De brölande och malande gitarrerna dränker rösten i så hög grad att man bara uppfattar enstaka ord. Det är så de vill låta, men det funkar oändligt mycket bättre på skivorna när de kan ta hjälp av teknik för att jämna ut nivåerna.

Tyvärr landar konserten ofta i grötigt mangel utan uppehåll och utan utsvängningar. Ett fåtal undantag som "Bad Days" från näst senaste skivan "You Cross My Path" lyckas eftersom den visar Charlatans mer snärtiga och beslutsamma sida. Finast av allt är ändå killen som står längst fram exakt i mitten, iförd hatt och randig tröja. Han gungar lugnt och kan varje ord i varje låt utantill. Verkar inte överlycklig men helt och hållet nöjd. Precis som The Charlatans.