Little Dragon
Ritual Union

Little Dragon: Ritual Union

Album / Sony Music
Utgivning D. 2011.07.25
David Winsnes

Det har hänt mycket på två år. I hemtrakterna står Little Dragons namn fortfarande inte i fetstil men utomlands exploderade intresset efter släppet av Machine Dreams. På tredjegiven färgar det dock inte av sig så mycket som man hade kunnat tro. Steget till Ritual Union från föregående trappsteg är inte i närheten av lika stort som det Göteborgarna tog efter debuten – vilket inte nödvändigtvis är ett stagnerande. Trummisen Erik Bodin har i intervjuer sagt att bandet nu är betydligt säkrare på vilka man är – och på vad man vill åstadkomma.

Och vill man göra det enkelt för sig är Ritual Union en hybrid av karriären hitintills. Drömmande syntlager penetreras av Nakanos attitydsstinna soulstämma i kombination med ett par av de mest dansgolvsanpassade beats kvartetten skapat. Men samtidigt är electropopen mer distinkt och paketerad än tidigare. Hårdare. Och flörtarna med den amerikanska soulen fler. Att det i grunden ändå bär många likheter med tidigare alster gör att det något enformiga tempot blir svårare att hantera. Material som live förmodligen tar sig helt andra vägar genom Little Dragons sedvanliga kraftinjicerande blir på skiva delvis svårt att särskilja, innan ett vacker avslut ändå sköljer över och förlåter. Det råder heller ingen tvekan om att tidlösheten och det helt egna soundet tar dem en lång bit på vägen. Förmodligen över hela världen.

Little Dragon är vår nya stora musikexport och det känns skönt att det för en gångs skull inte är attributet 'svensk indie' som fyller bloggarna.