Kvelertak: West Coast Riot, Göteborg

Kvelertak, West Coast Riot, Göteborg

Kvelertak: West Coast Riot, Göteborg

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Det har mumlats om Turbonegro och Converge. Ja, man stöter på dem lite här och var i närheten av Green Stage-tältet – Turbojugend-folket. Och ja, Kvelertak agerade förband åt Converge. Men är det något jag ser i dessa fem norrmän så stavas det Fucked Up. Bandet har på samma snillrika sätt parat klassisk hardcore med punk och gitarrtät shoegaze-dimma. Och melodierna! De finns där och de känns igen.

Frontmannen Erlend Hjelvik är av spektakulär sort. Rent av roligare än den GG Allin-liknande Damian Abraham i Fucked Up, som är som mest uppseendeväckande när han skär sig. Under Kvelertaks liverepertoar tas inga sådana billiga poäng. Hjelvik rusar, galopperar om man så vill, från början till slut. Skriker sig hes efter andra loppet, står i bara kalsongerna efter tre låtar, ger oss mellansnack som inte en jävel förstår, men det är ja på varje fråga och Hjelvik nickar med ett enormt hårtäcke över hela ansiktet. Kanske sprider han kärleken till nordisk mytologi, kanske inte. Antagligen inte, men all hård yta blir till ett slags pumpande hjärta. Allt hat är av värmande karaktär.

Paragrafryttare till hardcore och black metal har anklagat Kvelertak och dess musik för att vara en lightversion. Till grunden hör väl att Kvelertak bär på melodier vissa kunnat döda för och, i likhet med Metaltown-aktuella Bring Me The Horizon, vågar ta saker och ting vidare. Lämna all corpse paint-rekvisita för lite gråare utstyrsel. Yta är inte allt.

På det självbetitlade albumet är det detaljerna som knockar en, gitarrstrukturerna är som sträckta röda trådar. IRL går en del av dem förbi på bekostnad av total frenesi. Men det gör inget när man, som i "Ordsmedar av rang", allsångsframkallande "Mjød" och helt fantastiska "Ulvetid" hör dem långt inne i kroppen istället.

En tio minuter kortare konsert och sex stjärnor hade varit ett faktum.