Millencolin: West Coast Riot, Göteborg

Millencolin, West Coast Riot, Göteborg

Millencolin: West Coast Riot, Göteborg

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Vad gjorde du år 2000? Själv hängde jag på Hultsfred och såg Millencolin på Pampas. En ganska så fin spelning, vill jag minnas. Ett proffsigt gäng som redan då visste hur man tacklar en större massa. Professionalitet, kyla och ett uns av kärlek. Några månader innan hade bandet släppt "Pennybridge Pioneers", deras fjärde album i ordningen. Den första skivan bandet spelade in utanför Sverige. Det första Millencolin-album som sålde guld och som innehöll hittarna "Fox" och "Penguins & Polarbears".

Där har vi också "Pennybridge Pioneers" unika selling points. Ingen ljuv läsning bör väl påpekas och jag hade på förhand ingen större förståelse för det val av album Millencolin spelar upp från början till slut under West Coast Riot, sommaren 2011. Särskilt inte när man tittar tillbaka på bandets karriär och där finner klassiker som "Life on a Plate" och "For Monkeys". Har vi med ett elvaårsjubileum att göra ("Pennybridge Pioneers" släpptes 2000), eller vad är grejen?

Frågorna hopar sig strax innan konsert. Svaren kommer ganska omgående och jag tror inte att det har med alla inresta örebroare att göra. "Pennybridge Pioneers" kan mycket väl vara gruppens mest jämna verk. Ungefär lika jämn som dess skapare är professionella, kyliga och distanserade. Distanserade med en positiv klang, för det märkliga förhållandet Millencolin har med sina fans är något svår att beskriva, men skön att iaktta. Lite som att "vi känner ju varann sen länge tillbaka. Vi behöveer inte göra oss till". Med det så förs inga större väsentligheter på tal, utan det gamla vanliga tugget, samma tugg som för elva år sedan.

Allt kan bli så fel när den akustiska ska fram. Lyckligtvis är Nikola Sarcevic samspelt med publiken under spelningens första avslutning med "The Ballad", som även avslutar "Pennybridge Pioneers". Sarcevic sköter verserna, publiken refrängen. Inget leende, inga utflykter, rakt på sak.

Därefter kommer några pliktskyldiga spår i form av "E20 Norr" och "Mr Clean" och jag ser den hårdaste punkrockaren torka svetten ur ansiktet. Kanske var det en tår.