System Of A Down: Metaltown, Göteborg

System Of A Down, Metaltown, Göteborg

System Of A Down: Metaltown, Göteborg

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Produkten System of a Down är, rent krasst, mer intressant än dess innehåll. Den cynism som sprids i låtar som "B.Y.O.B." och "Radio/Video" kan liknas vid någon som en gång i tiden brann av engagemang, men blev matt av all idioti och istället började le åt eländet. Som lät skrattet överskugga djupt komplicerade, gärna politiska, ämnen för att strax därefter brista i aggressivitet och gå rakt på sak: "Why do they always send the poor?!".

Den här berg och dalbanan av känslor är på sina håll underhållande, men knappast hållbar i längden. Sedan kan man fascineras av gruppens inställning till lättsmält, gärna discorelaterad, radiomusik, som ett steg i mänsklighetens förslappande, när de själva är en stor del av den kommersiella kulturen.

Precis som på skiva sker det mesta av värde live när Serj Tankian och hans teatrala manskap kör all in med sin plojprogressiva discometal. De musikaliska skiftningarna går dock inte i symbios med Serj, som på scen bidrar med håglöshet. Jag minns en spelning på Hultsfred i början av 2000-talet. Inte mycket av gruppens liverepertoar har förändrats. Då blev jag näst intill provocerad av Serj Tankians lättja. Nu förstår jag varför. Serj vill bara återigen illustrera mänsklighetens baksidor.

Det går i och för sig att störa sig på det något andefattiga tempot. Idén med att i låtlistan fördela det uppspeedade jämnt med de mjukare spåren är som varannan vatten: en säker resa utan vare sig djupa dalar eller höga toppar. Men där har vi antagligen fansen att skylla, då de för kvällen har fått välja och vraka ur System of a Downs digra låtsortiment.

Gitarristen Daron Malakian ger oss en kort och egen version av Dire Straits "Sultan of Swing" och byter ut titelraderna med "System of a Down". För kvällen kan det mycket väl stämma. System of a Down sätter, motvilligt eller ej, dansen främst. Trots det sker det stora miraklet i det emonedtyngda spåret "Aerials". Ganska talande för var man har den här orkanen, ingenstans och överallt.